<<< Wszystkie wpisybuilding material shop
ostatnio zaktualizowano
10.12.2021 10:55

5 Powodów Dlaczego Małe Firmy Budowlane Nie Powinny Kupować Materiałów Same

Zakupy mogą dla ciebie zarabiać, ale mogą też przynosić straty. Jak to możliwe?
I dlaczego małe firmy budowlane tak często płacą za dużo i tracą na zakupach?

1. Mała siła przebicia

Jedną z podstawowych zasad sprzedaży jest to, że dany produkt można sprzedać w niższej cenie, jeśli jest on w większej ilości. To ma zastosowanie w praktycznie każdej sytuacji, gdzie dochodzi do relacji między kupującym a sprzedającym – niezależnie, czy dany towar kupuje się w hurtowni, u pośrednika, czy bezpośrednio u producenta.


„Panie, kupujesz Pan tak małe ilości, że to jest najlepsza cena, jaką mogę Panu dać”.

To oczywiste, że mała firma kupuje mniejsze ilości towarów niż korporacje. Żeby skorzystać z dźwigni zakupowej, jaką jest zwiększenie kupowanych ilości, taka firma może robić sobie zapasy materiału do przodu. Jednak niestety tu większość małych i średnich przedsiębiorstw jest ograniczona z jednej strony przez możliwości magazynowania, a z drugiej przez swój portfel.

2. Brak informacji o cenach na rynku


Właściciel pojedynczej firmy budowlanej ma ograniczone informacje o cenach na rynku. Może co prawda robić research u różnych dostawców, ale nie dowie się, co u jego dostawcy za ten sam towar płaci jego konkurencja. Tu kupowanie przypomina grę w pokera. Część kart leży na stole, ale każdy z graczy trzyma swoje karty blisko siebie, żeby przypadkiem jego konkurent ich nie podejrzał.

poker game


Rozdający karty może ci powiedzieć, że masz najlepsze karty, ale dopóki nie widzisz kart innych, nie masz pewności, czy to prawda.

3. Brak czasu na negocjacje

W małej firmie, zatrudniającej kilku do kilkunastu pracowników, szef ma naprawdę dużo pracy. Wciąż pojawiają się nowe wyzwania. Szef oczywiście stara się je oddelegować, ale odpowiedzialność ponosi za nie sam.

Właściciel firmy jest odpowiedzialny za strategię rozwoju firmy, rekrutację, sprzedaż, jakość produktu czy usługi i wiele innych ważnych dla firmy aspektów. Negocjacje z dostawcami mogą być odkładane miesiącami, a nawet latami, bo wciąż pojawiają się sprawy pilniejsze.

4. Ciągłe zmiany

Żyjemy w świecie, który ciągle się zmienia. A to nowa technologia budowania, to nowe podatki, nowa platforma do komunikacji z klientami, zmiana trendów w potrzebach klientów itd. itd.

Rok 2021 pokazał nam w najdobitniejszy sposób, że tak naprawdę na rynku materiałów budowlanych nie ma nic pewnego. Wielu przedsiębiorców straciło zupełnie rozeznanie cenowe. Mogą wtedy po prostu: A. wszystko akceptować albo B. na nowo orientować się na rynku w sprawie każdej podwyżki cen. Z doświadczenia wynika, że na drugą opcję naprawdę nie ma czasu.

5. Wykorzystywanie lojalności

To jest temat, który jest naprawdę bolesny. Mieliśmy w Zakupowcu kiedyś taką sytuację: Przyszedł do nas nowy klient, nazwijmy go Szymon. Otóż Szymon był w branży już od ponad 20 lat. Twierdził, że na materiały budowlane ma dobre ceny, bo jest lojalnym klientem pewnej lokalnej hurtowni. Jednak zgodził się na to, żebyśmy sprawdzili jego ceny. Okazało się, że młodsi klienci tej samej hurtowni dostawali na te same produkty dużo lepsze rabaty, mimo że nie byli tak lojalni jak nasz Szymon! Można powiedzieć: „No cóż, tak działa wolny rynek”. Owszem, niestety właśnie tak działa wolny rynek i ślepa lojalność: nikt nie zaproponuje Szymonowi lepszych warunków, jeśli sam o nie nie poprosi.

Szymon podjął dobry wybór i oddał swoje zakupy pod opiekę Zakupowcowi*. Teraz nie musi się martwić, że na jakimś towarze przepłaca, jeśli nie chce tego robić.

Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o swoich zakupach, umów się na darmową 15-minutową konsultację z naszym specjalistą.

* Oczywiście w Zakupowcu doceniamy udział w lokalnej społeczności i relacje między ludźmi. Nic nie zmieniamy na siłę. Czasem jednak warto sprawdzić, ile te relacje mnie tak naprawdę kosztują.

a man's hand with a screwdriver