<<< Wszystkie wpisypracownik biurowy, kawa
ostatnio zaktualizowano
23.07.2021 09:15

Czy potrzebuję działu zakupów w mojej małej firmie?

Każda większa firma, która coś produkuje lub buduje, ma u siebie przynajmniej jednego kupca, a razem ze wzrostem firmy rośnie też dział zakupów. Pytanie jednak brzmi: kiedy jest ten moment, żeby zacząć na poważnie myśleć o zakupach w twojej firmie?

Kim jest typowy zakupowiec?

Zaczniemy może od tego, jakie wartości przynosi specjalista ds. zakupów w firmie. Kiedy wpisze się frazę "zakupowiec" w google, na pierwszej stronie wyskakuje artykuł na LinkedIn pt. "Zakupowiec, czyli kto? Fakty i mity o dziale zakupów". Autorka wymienia 5 głównych ról, jakie grają kupcy w organizacji:
- Usprawniają proces zakupowy  
- Optymalizują portfolio dostawców
- Minimalizują ryzyka
- Zapewniają przestrzeganie procedur
- Dbają o relacje

Wniosek jest taki, że to stanowisko jest niezmiernie ważne! Odgrywa rolę w funkcjonowaniu organizacji, dostarczaniu produktu dla klienta w dobrej jakości i w terminie oraz optymalizowaniu kosztów zakupu towarów, co bezpośrednio wpływa na kondycję finansową firmy, a pośrednio na jakość produktu i wizerunek firmy.

Czyli kiedy?

Wróćmy do pytania, które możemy sformułować inaczej: od jakiego obrotu firmy opłaca się nadać zakupom wysoki priorytet? Od pierwszej złotówki! Zakupy są dla firmy tak samo ważne jak sprzedaż, bo dotyczą produktu dla klienta oraz gotówki w kasie firmy.

Ale jak policzyć, kiedy opłaca mi się zatrudnić kogoś, stworzyć osobne stanowisko "zakupowca" w mojej firmie? Zakładając, że znasz się na rekrutacji i potrafisz znaleźć odpowiednią osobę, pasującą do profilu twojej firmy, jest to i tak kalkulacja obarczona pewnym ryzykiem.
Twoje dane to przewidywane koszty materiałów i usług w danym roku. I teraz musisz oszacować, ile procent jesteś w stanie zaoszczędzić na zaopatrzeniu dzięki temu, że masz w swojej firmie profesjonalnego kupca. 3%? 10%? A może 30%?
Do oszczędności dolicz jeszcze, ile twojego czasu zaoszczędzisz dzięki temu, że nie musisz się tym zajmować (chyba że zatrudnisz niewłaściwą osobę i stracisz na tym więcej czasu niż gdybyś miał to zrobić sam).

Teraz odejmij od przewidywanych oszczędności całościowe koszty zatrudnienia pracownika (wynagrodzenie, sprzęt, samochód etc.)
Jeśli wynik jest dodatni, możesz działać dalej. Jeśli jest ujemny, na razie powinieneś się wstrzymać z zatrudnianiem.

Możesz też outsourcować zakupy - częściowo lub zupełnie. Jest wiele firm, które, tak jak my w Zakupowcu, chętnie pomogą ci rozwinąć twój biznes i zostaną twoim partnerem biznesowym.

Nie chcemy tu wyskakiwać z nachalną reklamą, ale istnieje szereg zalet oddania zakupów w ręce profesjonalistów - lub choćby częściowej współpracy w tym temacie. W sumie właśnie dlatego Zakupowiec powstał :)
Po pierwsze - ryzyko straty jest bardzo niskie. Takie firmy często na samym początku liczą opłacalność współpracy i jeżeli ma się to tobie nie opłacić, to nawet nie biorą się za taki projekt biorąc pod uwagę twoje ostateczne zadowolenie. U nas w Zakupowcu działa to na zasadzie abonamentu tak niskiego, że naprawdę łatwo jest wypracować oszczędności przekraczające jego koszty - a dalej każda złotówka jest na plus dla ciebie!
Po drugie - firmy zajmujące się zakupami mają dodatkowo do dyspozycji dużo większe ilości kupowanych towarów, dlatego o wiele łatwiej jest wynegocjować niższe ceny niż pojedyncza firma jest w stanie.

Mam nadzieję, że ten artykuł rzucił chociaż małą wiązkę światła na temat zakupów dla osób, które są w tym temacie zielone.

Na koniec przytoczę norweskie przysłowie, które pośrednio łączy się z celem działalności zakupowców:

Zaoszczędzone pieniądze, to pieniądze zarobione




Cytowany artykuł: https://pl.linkedin.com/pulse/zakupowiec-czyli-kto-fakty-i-mity-o-dziale-zakup%C3%B3w-anna-michalewska

Przeczytaj więcej: Tak pracujemy dla Ciebie